Amit Egyiptomról tudunk
Mit nevezünk történelmi forrásnak?
Abban, hogy többet tudjunk meg Egyiptom történetéről a legkülönfelébb források segíthetnek minket. A kultúra sokféle történetet is őriz arról, hogy mi hogyan zajlott a múltban. Ezek rendkívül fontos adalékokat tartalmaznak, ám gyakran — mint minden mese — a fantáziával egészítik ki a valóságos eseményeket. Ezért a tudomány nem támaszkodhat egyedül a fennmaradt történetekre, mítoszokra.
A történészeknek a megfelelő korból és helyről származó leletekre is szükségük van ahhoz, hogy a valóságos tényeknek megfelelő következtetésekre jussanak. Az ezt segítő eredeti leleteket történelmi forrásoknak nevezzük.
Egyiptomban háromfajta történelmi forrást találtak: tárgyakat, képeket és szövegeket. A tárgyi leletek közé tartoznak például a templomok, a házak, a sírok, a szobrok, a múmiák, a fegyverek, a bútorok, az agyagedények, de egy hangszer, egy társasjáték, egy ing, egy szandál, egy papirusz, egy baba, egy nyaklánc, egy fülbevaló vagy egy gyöngysor is ide tartozik. Ezek a források megmutatják a történészeknek, hogy milyen tárgyaik voltak akkoriban az embereknek, hogy mire és hogyan használták ezeket, és hogy hogyan működtek. Az előbb felsorolt tárgyak némelyikét képek díszítik: vésetek ékesítik a templomok falát, festmények a sírfalait, a mennyezetét, a múmiák koporsóit és az edényeket. A képek azonban gyakran csak egy oldalról ábrázolják a tárgyakat, ezért nem mindig egyértelmű, hogy milyen is volt az teljes egészében vagy, hogy mire használták.
Ugyanakkor a képek gyakran összefüggésükben ábrázolják a tárgyakat, ezért néha ki lehet következtetni, hogy mire használták ezeket az emberek.
Szövegeket és feliratokat a legkülönfélébb tárgyakon találhatunk: sziklákon, templomfalakon, belső falakon, bútorokon, fegyvereken és szobrokon, cseréptöredékeken, de mindenekelőtt papiruszon. Ezek az írások többnyire csak nagy vonalakban tudják visszaadni, hogy milyen volt egy-egy tárgy. Másrészt viszont megőrzik a neveket, számokat, rögzítik a mennyiséget és a nagyságokat, történeteket mesélnek, régmúlt eseményekről számolnak be, megőrzik, mit gondoltak és mit éreztek a rég letűnt korok emberei.
Egyik forrásanyag sem ad meg minden felvilágosítást arról, amit tudni szeretnénk. Bármely dologról akkor tudhatunk meg a legtöbbet, ha többfajta forrásunk van róla — például képünk és szövegünk. Sok kérdés még így is megválaszolatlan marad. A történészek gyakran vitatkoznak azon, Hogyan kell értelmezni az egyes forrásokat. A vita fontos része a tudománynak, mert ennek révén fontos nézőpontokkal és részletekkel egészülhet ki egy-egy ember addigi tudása. Gyakran előfordul, Hogy egy-egy problémát — amellyel néhány kutató egyedül már évek óta nem tudott megbirkózni — végül a közös gondolkodással sikerül megoldani.
A karnaki templom első pilonja (kéttornyú kapuépítménye). A bejárat mindkét oldalán jókora függőleges mélyedéseket találunk a kőfalban. Mindegyik fölött egy négyszögletes nyílást hagytak. Hogy ezek mire szolgáltak, az a következő képén kiderül. |
Ez a dombormű a luxori templom falán található, ás egy pilon (tartópillér) külső oldalát díszíti. Az értékes forrás megmutatja, milyen célt szolgáltak a falban a bemélyedések és a nyílások. A bemélyedésekben négy, hosszú rúd állt, amelyeket a nyílásokon keresztül erősítettek a falhoz. A rudak magasabbra nyúltak, mint a pilon legteteje, és hegyükre tarka zászlókat tűztek. Azt, hogy a zászlók tarkák voltak, írásos forrásokból tudhattuk meg. |
OBELISZKEK
A pilon előtt általában két obeliszk állt. Ezeket egyetlen hatalmas, rózsagránit tömbből faragták ki. Magasságuk a 30 métert, súlyuk a 300 tonnát is elérhette. Az obeliszkek felfelé elkeskenyednek, és arannyal bevont hegyük olyan, mint egy kis piramis. Az obeliszkek fontos szerepet játszottak a napisten tiszteletében, és maguk is az élet megmaradását szimbolizálták. |